آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶
خانه » مشخصه های انیمه

مشخصه های انیمه

anime

مشخصه های انیمه

مشخصات ظاهری:

انیمه به عنوان یک رسانه تصویری تاکید زیادی روی ویژگیهای بصری دارد. سبکهای مورد استفاده در انیمه از یک هنرمند به هنرمند دیگر یا از یک استودیو به استودیوی دیگر با هم فرق دارند برای مثال سریال FLCL به خاطر سبک اغراق آمیز و وحشی خود مشهور است و در مقابل انیمه هایی مانند Only Yesterday یا Jin-Roh بسیار رئال تر هستند و از اغراق بسیار اندکی در سبک برخوردارند.

درحالیکه انیمه های مختلف و هنرمندان متفاوت سبک هنری خاص خود را دارند بسیاری از شیوه های طراحی بین انیمه ها مشترک است به طوریکه به طور کل انیمه با این شیوه ها شناسانده می شود. کلاً متداول ترین فرم طراحی انیمه عبارت است از “اغراق در فیزیک صورت مثل چشمان درشت، موهای بلند و اندامهای کشیده… و حبابهای نمایش در حین صحبت و استفاده از نوشتار برای نشان دادن صداهای مختلف است.”

تاثیر خوشنویسی ژاپنی و نقاشی ژاپنی به انیمه کیفیت خطی بخشیده است. قلمهای گردی که در نوشتن کانجی و نقاشی کاربرد داشتند به این خطوط پهناها و شکستگی های متفاوتی داده است.

همچنین انیمه بسیاری از اصول مانگا را وام گرفته است مثل نوشتار در پس زمینه و نیز layout از همان مانگایی که انیمه از آن اقتباس شده است. برای مثال آغاز فیلم می تواند از قطعات مانگا برای بیان روایت استفاده کند یا نشان دادن یک نکته برای ایجاد تاثیر طنزآمیز. این ویژگی در انیمه Karo Kano به خوبی نشان داده شده است.

طراحی شخصیتها:

تناسب بدن در انیمه از بدن انسان کپی شده اند. ارتفاع سر اساس این تناسب است. بلندی بیشتر شخصیتهای انیمه بین ۷ تا ۸ برابر ارتفاع سر است و بلندترین حالت ممکن حدود ۹ برابر ارتفاع سر است.

تفاوت در این تناسب بسیار متنوع است. شخصیتهای بسیار بدفرم با بدن کوچک نامتناسب با سر طراحی می شوند. گاهی بخشهای خاصی از بدن مثل پاها برای تاکید بیشتر کوتاهتر یا درازتر طراحی می شوند. اکثر شخصیتهای بدفرم قدی ۲ تا ۴ برابر ارتفاع سر دارند. برخی انیمه ها مانند Crayon Shinchan این تناسب را نادیده می گیرند. برای ایجاد اغراق نسبت بخش خاصی از بدن افزایش می یابد.

یک مشخصه متداول چشمان درشت شخصیتهای انیمه و مانگاست. Osamu Tezuka از تصاویر اغراق شده شخصیتهای کارتونی آمریکایی مثل Betty Boop ، میکی ماوس و بامبی دیزنی الهام گرفته بود. تزوکا متوجه شد که این چشمان درشت به شخصیتهایش اجازه می دهند که احساسات خود را به صورتهای متفاوتی نشان دهند. وقتی تزوکا طراحی Ribbon no Kishi را آغاز کرد، اولین مانگای خاص دختران، اغراق بیشتری در اندازه چشمان شخصیتها به کار برد. در حقیقت در Ribbon no Kishi تزوکا سبکی را آغاز کرد که بعدها هنرمندان shojo دنبال کردند.

رنگ باعث عمق بخشیدن به چشمها به خصوص در قرنیه شد. این عمق با استفاده از سایه روشن های مختلف اعمال شد. Matt Thron انسان شناس فرهنگی می گوید که انیماتورها و مخاطبین ژاپنی به این چشمها به عنوان چشمان خارجی نگاه نمی کنند.

به هرحال همه انیمه ها چشمان درشت ندارند. مثلاً Hayao Miyazaki به عدم طراحی چشمان درشت و اسفاده از رنگ موهای طبیعی مشهور است. به علاوه بسیاری از تولیدکنندگان دیگر به طراحی چشمان ریز تمایل دارند تا جاییکه گاهی این چشمها به نقاط سیاه ریزی تبدیل می شوند.

برای نشان دادن خلقیات و افکار مختلف حالات بسیار متنوعی در صورت شخصیتها به کار می رود. شخصیتهای انیمه بعلاوه از بیشترین انعطاف پذیری و تغییرات در حالات چهره در بین تمام شخصیتهای انیمیشن برخوردارند. اغلب در انیمه های کمدی زمانی که شخصیتها دچار وحشت یا حیرت میشوند اغراق در حالات چهره به حدی است که کلا چهره شان را از حالت بشری خارج میکند و مثلا تمام صورت بوسیله یک دهان با دندانهای کلید شده پوشانیده میشود. در شخصیتهای عصبانی بعضاً تمام چهره، گردن و دستهایشان پوشیده از رگهای متورم میشود و اگر این شخصیت یک زن باشد ممکن است که ناگهان چکشی را از ناکجا آباد احضار کند و با آن به سر فرد خاطی ضربه های مرگبار وارد کند. قرمز شدن های تا بناگوش به هنگام خجالت یا ابراز عشق، غش کردن های ناگهانی، درجا دویدن های پیش از فرار، خنده های توام با نشان دادن دندانها و قطرات عرق که ناگهان بر پیشانی ظاهر میشوند، همه و همه از مشخصه های شناخته شده انیمه های کلاسیک و بسیاری از انیمه های مدرن هستند. شخصیتهای غیر انسانی نیز، اعم از حیوانات معمولی، هیولاها، روباتها و موجودات تخیلی نیز گذشته از تنوع بی نظیر در شکل ظاهر و ابعاد، از تمام قوانین انیمه در بیان احساسات و تغییرات چهره پیروی میکنند. برخی انیمه های با موضوعات سیاسی و یا سایر سوژه های جدی از این حالات اغراق شده استفاده نمی کنند مثل Gundam Wing و Teknoman .

تکنیکهای انیمیشنی:

مانند سایر انیمیشن ها مراحل تولید انیمه شامل پروسه های استوری بورد، صدا، طراحی شخصیتها، تولید سل و … می باشد. با توسعه تکنولوژی کامپیوتری تمام مراحل ساخت انیمه با کارایی بیشتری انجام می شوند.

انیمه نوعی از Limited Animation است بدین معنی که طراحی و متحرکسازی انیمه به شیوه ای است که چشم را فریب دهد و تحرک شخصیتها، بیش از آنچه که واقعاً هست به نظر برسد.

پس زمینه در انیمه جو صحنه را نشان می دهد. مثلاً انیمه تاکید زیادی روی تغییر فصلها دارد که در انیمه های زیادی از قبیل Tenchi Muyo دیده می شود. گاهی از روی صحنه های واقعی برای طراحی صحنه انیمه کپی برداری می شود. پس زمینه انیمه ای مانند Melancholy of Haruhi Suzumiya بر اساس مکانهای مختلفی در حومه نیشی نومیا در شهر هیوگوی ژاپن طراحی شده است.

زاویه دوربین، حرکت آن و نورپردازی در صحنه ها نقش کلیدی دارد. علاوه بر آن زاویه دوربین پرسپکتیو را نشان می دهد. کارگردان می تواند از افکتهای دوربین در حین فیلمبرداری استفاده کند مانند اتصال، زوم، کلوزآپ و با چشم انداز وسیع.

اکثر انیمه با روش انیمیشن سنتی ساخته می شوند که اجازه روش pose to pose و کنترل طراحی ها قبل از فیلم گرفتن را می دهد. سایر رسانه ها به فیلمهای کوتاه مستقل محدود شده است از قبیل silhouette و سایر انیمیشنهای cutout ساخته Noburo Ofuji ، انیمیشنهای عروسکی stop motion ساخته Tadahito Mochinaga ، Kihachiro Kawamoto و Tomoyasu Murata و نیز انیمیشنهای کامپیوتری Satoshi Tomioka .

شرح چند واژه مورد استفاده در انیمه و خصوصیات بصری:

چشمان درشت: “دریچه ای به روح” توصیفی از چشم است که تمایل به طراحی چشمان درشت در انیمه را توجیه می کند. از لحاظ نظری درشت کشیدن چشمها به شخصیتها برای بیان احساساتشان کمک می کند.

دندان: شخصیتهای انیمه معمولاً هنگام عصبانیت یا طرح ریزی یک ایده شوم، دندانهای خود را نشان می دهند.

زیرنویس های هواداران (Fansubs ):هوداران انیمه داوطلبانه دیسک لیزری انیمه (به زبان ژاپنی) را خریده و با تجهیزات خود برای آن زیرنویس فارسی می گذارند. این کار قانونی نیست ولی از آنجا که سودی برای این داوطلبان ندارد صاحبان انیمه آنرا ندید می گیرند.

خون دماغ شدن: نشان دهنده افکار شهوانی است حتی اگر دلیل آن روشن نباشد.

OAV :Original Animation Videos

سریالها و یا نسخه های از سریالهایی که مستقیماً از طریق ویدئویی پخش می شوند.

OST :Original Soundtrack

موسیقی متن انیمه ها در میان هواداران انیمه بسیار محبوب است.

Otaku : واژه ای منفی که در ژاپن به فردی که از شدت علاقه به چیزی به جنون رسیده است گفته می شود. طرفداران انیمه در آمریکای شمالی علیرغم آگاهی به بار منفی واژه به خود Otaku می گویند.

SD :بسیار بدفرم.

اشتراک گذاری
ایمیل شما آشکار نمی شود
استفاده از مطالب این سایت با دکر منبع بلامانع میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز