خداوندا مرا از کسانی قرار دِه که دنیاشان را برای دینشان میفروشند نه دینشان را برای دنیاشان. (دکتر علی شریعتی)
خوش آمدید - امروز : پنج شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶
خانه » تاریخچه انیمه

تاریخچه انیمه

تاریخچه انیمه

شروع ساخت انیمه به آغاز قرن بیستم برمی گردد که فیلمسازان ژاپنی به تجربه تکنیکهای انیمیشن پرداختند و این زمانی بود که انیمیشن در فرانسه، آلمان و آمریکا در حال اکتشاف روشهای نوین بود. قدیمی ترین انیمه شناخته شده (در سال ۲۰۰۵ کشف شد) حدود سال ۱۹۰۷ تولید شد و شامل ۵۰ فریم است که مستقیماً روی نوار سلولوئید کشیده شده بود. این انیمیشن کوتاه بی نام پسرکی را در حال نوشتن حروف چینی تصویر متحرک نشان می داد که به طرف بیننده بر می گردد و سلام می کند هویت سازنده این فیلم معلوم نیست. نخستین انیمه نمایش داده شده به سال ۱۹۱۷ برمی گردد. این انیمه یک کلیپ ۲ دقیقه ای درباره یک سامورایی بود که تلاش می کرد شمشیر جدیدش را امتحان کند.

متاسفانه تعداد اندکی از انیمیشنهای کامل ساخته شده تا به امروز باقی مانده اند. Shimokawa Oten ، کاریکاتوریست و کارتونیست سیاسی که برای مجله Tokyo Puck کار می کرد توسط Tenkatsu استخدام شد تا برایشان انیمیشن بسازد. او به خاطر مشکلات جسمی، قبل از اینکه به شغل سابق خود به عنوان یک کارتونیست برگردد، تنها قادر به ساخت ۵ فیلم گشت از جمله فیلم Imokawa Mukuzo Genkanban no Maki .

از جمله دیگر انیماتورهای مربوط به این نسل می توان Kochi Jun’ichi و Kitayama Seitaro را نام برد.

در دهه ۱۹۳۰ انیمیشن در ژاپن تبدیل به یکی از اشکال مهم داستانگویی گشت و با صنعت فیلمسازی در حال توسعه ژاپن برابری می کرد. برخلاف آمریکا صنعت فیلمسازی ژاپن بازار بسیار محدودی داشت و از بودجه، مکان و محدودیتهای فیلمبرداری رنج می برد. برای نمونه کمبود بازیگران با چهره غربی یکی از مشکلات فیلمسازان ژاپنی بود. انیمیشن به هنرمندان اجازه خلق هرگونه شخصیت و صحنه ای را می داد.

پیدایش انیمه:

در حین و پس از جنگ جهانی دوم فردی به نام Osamu Tezuka به شدت تحت تاثیر انیمیشن های اولیه دیزنی و برادران فلیشر قرار گرفت. در کودکی لذت فراوانی در پروژکتور پدرش که فیلمهای میکی ماوس و دانلد داک را نمایش می داد یافت.

موفقیت فیلم بلند سفیدبرفی و هفت کوتوله دیزنی در سال ۱۹۳۷ انیماتورهای ژاپنی را تحت تاثیر قرار داد. Osamu Tezuka از بسیاری از تکنیکهای انیمیشن دیزنی اقتباس گرفت تا هزینه و تعداد فریمهای انیمیشن را کاهش دهد. این روش به او اجازه می داد در زمان محدود و با وسایل اندک انیمیشن بسازد.

مورخین انیمه معتقدند که Tezuka پیشرو انیمه و مانگا بود. او اولین کسی بود که یک داستان مصور به بلندی یک رمان به نام Shintakarajima یا جزیره گنج جدید را در سال ۱۹۴۷ بیرون داد. در سال ۱۹۶۳ او نخستین کسی بود که اولین سریال انیمیشن بین المللی موفق ژاپنی به نام Testuwan Atom یا Astro Boy را به کمک کمپانی Toei Animation که تزوکا در آنجا به عنوان شخصیت پرداز کار می کرد، تولید کرد.

تزوکا با الهام از انیمیشنهای دوران کودکی از سرهای بزرگ در طراحی هایش استفاده می کرد. چشمان درشت غیرمعمولی که تزوکا در طراحی به کار می برد به او اجازه می داد که احساسات شخصیت هایش را به خوبی نشان دهد. این فرم طراحی و انیمیشن بسیاری از هنرمندان آتی مانگا و انیمه را تحت تاثیر قرار داد.

در سال ۱۹۴۸ کمپانی Toie Animation تاسیس شد و در سال ۱۹۵۸ اولین انیمه رنگی به نام Hakujaden را تولید کرد. در دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰ این کمپانی به ساخت انیمه هایی مشابه با فیلمهای دیزنی ادامه داد و دو سریال بسیار مشهور انیمه به نامهای Dragon Ball در سال ۱۹۸۶ و Sailor Moon در سال ۱۹۹۲ را نیز به نمایش درآورد.

دهه ۱۹۷۰ دوره محبوبیت مانگا (تصویرسازی ژاپنی) که اغلب آنها بعدها تبدیل به انیمیشن می شدند به شمار می رفت به ویژه مانگاهای Osamu Tezuka که به عنوان اسطوره و خدای مانگا شناخته می شد. کارهای وی و سایر پیشگامان این عرصه الهام بخش شخصیت پردازی و ژانرهایی شدند که عناصر بنیادی انیمه امروزی را تشکیل می دهند. به عنوان مثال ژانر ربات غول پیکر (خارج ژاپن با نام Mecha شناخته می شود) که توسط Tezuka شکل گرفت توسط Go Nagaie و سایرین توسعه یافت و تبدیل به ژانر ابر ربات Super Robot گشت. این ژانر اخیر در اواخر دهه به وسیله Yoshiyuki Tomino به ژانر ربات انسان نما Real Robot ارتقا یافت. ربات انیمه ها مانند سریالهای Gundam و Macross تبدیل به نمونه های کلاسیک دهه ۱۹۸۰ شدند و ژانر ربات انیمه تا به امروز در ژاپن و سایر نقاط دنیا از معمولترین انیمه ها هستند.

در دهه ۱۹۷۰ تزریق نیروی کاری جوان به حیطه انیمه منجر به تجاربی با دامنه وسیع شد. یکی از ابتدایی ترین سریالهای موفق تلویزیونی در اوایل دهه ۱۹۷۰ انیمه Tomorrow’s Joe در سال ۱۹۷۰ بود یک انیمه مشت زنی که در ژاپن نمادین شد.

مثال دیگری از این تجارب سریال تلویزیونی Heidi, Girl of the Alps ساخته Isao Takahata در سال ۱۹۷۴ بود که یک درام تلویزیونی رئال برای کودکان بود.

hunter-x-hunter

ژانر دیگری که در این زمان آغاز به ساخت شده بود Mecha (مخفف Mechanical واژه ای که برای توصیف رباتهای غول پیکر و ماشینهایی که امروزه در بعضی انیمه ها به صورت تیپیک دیده می شوند) بود. یکی از انیمه های اولیه با فرم mecha انیمه MAzinger Z ساخته Go Nagai بود. داستان یک دانشمند دیوانه شیطان صفت دکتر Hell که تکنولوژِی گم شده ساخت ربات را می یابد و از آن برای ساخت رباتهای ویرانگر استفاده می کند. در مقابل یک دانشمند رقیب MAzinger Z را می سازد که مجهز به سلاح و تواناییهای بسیار است.
این فیلمها نمایانگر پیشرفت انیمه در ژانر علمی – تخیلی و نیز نشاندهنده تغییر جهت آن از انیمه های تخیلی با تاکید روی ابرقهرمان (در ژانر Super Robot ) به انیمه های واقع گراتر با محتوای پیچیده (که در ژانر Real Robot دیده می شود) می باشند.

اتفاق دیگری که در دهه ۷۰ در داستان انیمه رخ داد پیچیده تر شدن طرح داستانی آنها بود. جدا از آدم خوبه و آدم بده داستان تغییرات ظریف در داستان و شخصیت پردازی انیمه ها ظاهر شد. در انیمه Lupin Sansei قهرمان داستان خصوصیات چندگانه داشت (او رییس دزدها بود). این انیمه ها شخصیت پردازی داستانها را توسعه دادند.

ترکیب mecha و شخصیت پردازی منحصر بفرد، سریال تحسین شده Mobile Suit Gundam را در اواخر دهه ۷۰ خلق کرد.

در دهه ۱۹۸۰ انیمه های Real Robot رونق بیشتری یافتند که یکی از دلایل این امر موفقیت تجاری جنگ ستارگان بود. این امر به فیلم Space Battle ship Yamato در سال ۱۹۷۳ در اکران سینمایی جان دوباره بخشید. Mobile Suit Gundam در سال ۱۹۷۹، اولین انیمه Real Robot ، با وجود موفقیت اولیه در اکران سینمایی در سال ۱۹۸۲ نیز موفق بود. موفقیت نسخه سینمایی Yamato و Gundam به عنوان آغاز توسعه انیمه در دهه ۱۹۸۰ شناخته می شود و برخی به آن آغاز عصر طلایی انیمه که تا به امروز ادامه دارد اطلاق می کنند.

یکی از انیمه های پرنفوذ NAusicaa of the Valley of the Wind در سال ۱۹۸۴ نیز در همین دوران ساخته شد. این فیلم به انیمه حیثیت و منزلت فوق العاده ای بخشید و به بسیاری از پروژه های تجربی شانس تولید داد. همچنین این انیمه به کارگردانش Hayao Miyazaki و همکار قدیمی اش Isao Takahata اجازه داد تا استودیوی خود را تحت نظارت Toshio Suzuki تاسیس کند. این استودیو با نام Studio Ghibli شناخته می شود و اولین فیلم آن Laputa: Castle in the Sky در سال ۱۹۸۶ یکی از جاه طلبانه ترین فیلمهای Miyazaki بود.

دهه ۱۹۸۰ انیمه را به بازار ویدئوی خانگی به صورت Original Video Animation (OVA ) کشاند. اولین OVA انیمه Moon Base DAllos ساخته Mamoru Oshii بود که با موفقیت همراه نبود ولی Megazone 23 موفقیت آمیز بود.

در اواخر دهه ۱۹۸۰ به دنبال اکران Nausicaa تعداد انیمه های با بودجه بالا و یا تجربی افزایش یافت. در سال ۱۹۸۵، Toshio Suzuki به ساخت فیلم تجربی Angel’s Egg ساخته Oshii کمک کرد.

اشتراک گذاری
ایمیل شما آشکار نمی شود
استفاده از مطالب این سایت با دکر منبع بلامانع میباشد. - طراحی شده توسط پارس تمز